fredag 16 december 2011

Roligt projekt med skolbarnen i Rök


Vad härligt det är med engagerade lärare. För ett tag sedan blev jag kontaktad av Britt-Marie som är lärare för Åk 3 i Rök. "Du är ju entreprenör, kan inte du hjälpa oss och berätta om entreprenörskap". Så började det. Idén växte och vi spånade kring hur vi kunde berätta för barnene om marknadsföring, varför ska man marknadsföra sig, på vilka sätt kan man göra det osv.

I åk 3 läser man om sin kommun, i läroplanen står att man ska föra in entreprenörskap i undervisningen.
Klassen började med att prata om sin kommun, vad som fanns där. De pratade också om hur man kunde visa detta sin kommun för andra. Idén växte fram att man kanske kunde göra en broschyr.

Nästa steg blev att jag höll en lektion för treorna om marknadsföring. Vad är det för något? Varför behöver man marknadsföra sig? På vilka sätt kan man göra det? Oj, vad duktiga och medvetna de var. TV, affischer, radio, internet, annonsering, trycksaker mm. Vi pratade om målgrupper och olika sätt att kommunciera med bilder och text. Vi tittade i tidningar, att man använder rubrik, löptext och bild på olika sätt. Vi kom överens om att tillsammans försöka skapa en broschyr för barn och av barn.

Nu började klassen sitt research arbete. De besökte Rökstenen, Omberg och Alvastra. Vid Alvastra kom Malin Granlund dit från Naturus naturguidningar och berättade om Alvastra och Omberg. Vid Rökstenen mötte de vikingen Varins hustru som berättade. Barnen tog egna bilder. De skrev också egna texter.
Tillsammans kom de fram till att broschyren ska innehålla Omberg och Ellen Key, Tåkern, Alvastra klosterruin och Rökstenen.

Till nästa lektion hade jag med massor av broschyrer, nu blev det klipp och klistra. Vi pratade format och storlekar. Varför man använder olika bilder: beskrivande eller känslobilder. Sen var det dags att var och en själva fick göra sin egen broschyr. Klippa ut rätt storlek, klistra in bilder, skissa på var texten skulle sitta mm. Vilka fina exempel de tog fram! Sen fick de enas om en som blev underlaget jag fick att jobba med.

Nu hem till datorn, in med barnens bilder och texter och måtten till broschyren. Iväg med den till Danagårds tryckeri som tyckte detta var en kul idé och sponsrade med tryckning! När det var dags för tryckning åkte hela klassen på studiebesök och fick se sin broschyr tryckas-live! Vilken upplevelse.

Varje elev fick tio exemplar att dela ut till vänner och bekanta. Nu går ett exemplar ut till alla skolor i hela östergötland och norra jönköpings län, politiker och tjänstemän i Ödeshögskommun ska ha fått var sitt exemplar och resten försöker vi också dela ut. Eleverna själva kontaktade länstidningen och Corren som varit och gjort reportage.

Tänk vad roligt att få så konkret undervisning och se resultatet av sitt arbete. Här har vi våra framtida entreprenörer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar