torsdag 16 september 2010

Tillväxtdag i Linköping

Igår var jag med när regionsfinalen för stora turistpriset delades ut i Linköping. Vinnare som går vidare var Fotografiska, som startat ett nytt museeum i Stockholm och kommer ha runt 500 000 besökare i år.

Men det var också många bra föreläsingar, och det var främst för dem som jag var där. Jan Lundin, VD för RTS pratade trender och förutsättningar för Östergötland som region. Vi har många utmaningar men också stora förutsättningar att sätta näring turism på kartan och göra Östergötland till en ännu bättre destination. Något vi i Sverige generellt behöver bli bättre på är:

- Det internationella värdskapet. Hur tar vi emot utländska turister och möter deras krav. T.ex. för småaktörer att göra sin hemsida på flera språk. Att när man utvecklar något identifiera vilka krav en utländsk besökare har på sitt besöksmål. Den pittoreska TC kanske inte är så attraktiv för en utländsk gäst....

- Samordna sig i regionen så att du som liten aktör blir del i något större. Detta kändes som en extra härlig bekräftelse då mitt projekt att utveckla ett visitor center vid Rökstenen handlar mycket om det. Att sätta destinationen Omberg-Tåkern-Rökstenen på kartan och komma med som ett av de mest besökta resmålen i Östergötland. Här är ju en utmaning med tanke på Kålmården och Göta Kanal.

- Att se över infrastrukturen. Hur lätt tar du dig till ditt besöksmål och sedan vidare. Viktig fråga. Här känns också som projektet är rätt ute med det ökade intresset att rusta upp och se över Turistvägen som går förbi Rökstenen. Att ta sig en paus från E4-trafiken och få sig en härlig upplevelse innan du åker vidare- eller inser att det är så fantastiskt här att du väljer att stanna kvar, spendera dina pengar på mat och boende och aktiviter eller att det är värt en resa enbart hit. Här har vi vår utmaning att paketera, samarbeta och marknadsföra oss väl.

Jan Lundin gick igenom statistik där man frågat 1100 turistaktörer om framtidstron. Där 71% är optimistiska inför framtiden. Turismen slog återigen rekord 2009, trots lågkonjunktur.

Här tycker jag det är skrämmande att Ödeshögs kommun inte väljer att satsa på turistnäringen då näringen i sig omsätter mer än t.ex. bilindustrin eller kol- och stålindustrin. Vi har unika kulturarv att lyfta fram på en liten yta och ett unikt slagläge gentemot andra kommuner.

Branchen spår 100 000 ny jobb inom turistsektorn inom 10 år. Det vore väl något att ta fasta på för kommunen som behöver fler jobb och mer skattebetalare. Jag hoppas att valet får en sådan utgång att man tar upp denna frågan på bordet och gör en långsiktig buttom-up lösning för att kunna få snurr på denna näring.

Avslutningsvis så säger Jan Lundin så här. Aktörerna ser att det finns en stor marknad men just nu är "hyllorna i butiken tomma", dvs fler entreprenörer måste lyfta fram sina produkter så att de blir en produkt att fylla hyllan med. Produkten Rökstenen tänker definitivt vara med att slåss om det utrymmet framöver....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar