tisdag 17 augusti 2010

Rusk = trevliga pratstunder?

Alla vet vi väl hur opålitlig den svenska sommaren kan vara och trots att det bara är mitten av augusti är jag nog inte ensam om känslan av att det egentligen är höst. Det tråkiga vädret är dock inte bara av ondo för mig, åtminstone ur egoistisk synvinkel. Istället för att sitta ute i blåsten väljer många besökare att dricka sitt kaffe inne i butiken vilket ofta bjuder på en trevlig liten pratstund.

En italiensk familj tittade in och medan pappan lite skeptiskt beställde en chokladkaka och en kopp kaffe ville mamman och sonen äta korv med bröd, något som de beställde i inte en utan tre omgångar. I väntan på varsin tredje korv roade de sig sedan med att lära mig italienska svordomar och fråga ut mig om vad olika "fula ord" heter på svenska.

Ett tyskt par, vars förfrågan om "covi" (coffee) jag först inte förstod ägnade sig i tystnad åt att studera våra souvenirer (jag är rädd att jag inte kan ett enda ord tyska och de verkade inte sugna på att försöka konversera på engelska) för att sedan fråga efter vägen till Mjölby.

Slutligen fick jag även besök av ett danskt par som tyckte att det var mycket intressant att besöka Rökstenen då de själva bodde nära en liknande runsten i Danmark. De berättade ganska mycket mer om den än så och även om jag förstod huvuddragen är jag dessvärre så dålig på danska (trots att jag är från Skåne) att jag nog inte kan återge alltihop.

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar