torsdag 17 juni 2010

Hieroglyfer, kreativa tyskar, romanska kyrkor och kodlösa amerikaner

Rökstenen lockar inte bara svenska turister utan även många utländska, främst från Tyskland men även från till exempel Frankrike, Storbritannien och USA.
Själv blir jag alltid barnsligt glad när jag får prata engelska med någon som behärskar språket hyfsat, med andra språk är det dock värre. Min högstadiefranska kommer jag inte speciellt långt med, även om den oftast räcker här i butiken, och på tyska kan jag inte säga så mycket mer än "hej" och "tack". Så när det idag kom två bussar med tyskar varav de flestas engelska var tämligen bristfällig uppstod vissa kommunikationssvårigheter. Som tur är blir ju människor fantastiskt uppfinningsrika när de inte förstår varandras språk, till exempel tog en man som ville fråga om vi sålde smörgåsar upp en Sandwich-glass ur frysen, pekade på dess namn och hummade frågande, mycket kreativt!

En annan tysk frågade på stapplande engelska huruvida de nordiska runorna är släkt med egyptiernas hieroglyfer. Jag ställde mig tveksam till detta och förklarade att de åtminstone är närmare släkt med de grekiska och latinska alfabetena. Han tyckte dock att detta var lite konstigt med tanke på att det bara är 16 runor i futharken, det är ju många färre än i vårt alfabete. Jag kunde då berätta att vikingarna använde sig av samma runa för olika fonem, till exempel för "t" och "d", hans ansikte såg dock ganska nollställt ut när jag sa det så jag vet inte om budskapet gick fram eller om språket återigen stod i vägen.

Ett franskt par kom in och såg sig tystlåtet runt i butiken men lyste upp när jag sa hejdå med ett "au revoir monsieurdame" (eller hur i hela friden det sista ordet nu stavas) istället för "bye".
En svensk kvinna som också befann sig här var vänlig nog att upplysa mig om att fransmännen kommer hit till Sverige därför att vi har kvar våra romanska kyrkor, som vi lärde oss att bygga av fransmän, medan några sådana inte finns kvar i Frankrike. Det är alltid roligt att lära sig något nytt!

En annan sak jag fick lära mig idag var att genomföra kortköp när köparen inte har någon kod, en amerikan som kom in förklarade nämligen för mig att det där med koder håller de inte på så mycket med i USA som här i Sverige och han hade haft ganska mycket problem med att betala med sitt kort här. Så det var bara för mig att börja bläddra i manualen i jakt på en instruktion om hur jag skulle komma förbi koden, det utgjorde som tur var inga svårigheter.

Imorgon har jag min premiärguidning här vid Rökstenen, den kommer att handla om vikingatiden ur ett historiskt, internationellt och mytologiskt perspektiv och börjar klockan 16.00. Såväl barn som vuxna är hjärtligt välkomna!

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar