söndag 25 juli 2010

Vive la France (eller varför fransmän inte alls är snobbar)

Trots den grå himmelen och det tidvisa regnet är det många som tar sig hit för att titta på den 1200 år gamla stenen. Till skillnad från varma dagar går det åt mer kaffe, te och varm choklad än läsk och vatten.

Dagens insikt (nåväl, jag visste det redan innan, men jag har blivit ytterligare styrkt i min övertygelse) är att fransmän har oförtjänt dåligt rykte. Till skillnad från en del av våra icke engelsktalande tyska besökare, som gärna ger ifrån sig långa haranger på sitt eget språk trots att jag tydligt visar att jag inte förstår ett ord av vad de säger, har de fransmän som kommer hit ett ödmjukt leende på läpparna och försöker på stapplande engelska, utblandad med franska, göra sig förstådda. När jag sedan försöker säga några ord på min, ännu mer stapplande, franska lyser de upp som om solen plötsligt visat sig. Jag har dessutom liknande erfarenheter från diverse semesterresor till Frankrike. Så jag föreslår att alla slutar klaga på fransmännens dåliga engelska, de försöker ju i alla fall!

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar