fredag 28 maj 2010

Genusfrågor

Här på Röks besökscentra tycker vi att det är viktigt med jämställdhet, exempelvis fokuserar Åses guidningar mycket på kvinnans roll i vikingasamhället, något som ofta glöms bort när vi tänker på vikingarna, som vi snarare accossierar med en råbarkad man med dålig hygien än en mäktig husfru.
Själv blir jag alltid väldigt glad när ett träsvärd köps till en flicka så att den manliga dominansen när det gäller varan jämnas ut lite. Senast i onsdags suckade en mamma indignerat, men stolt, att dottern får väl ha det där svärdet då, vi ska ju vara så genusmedvetna nu för tiden.

En annan rolig händelse var att en liten tjej i sex-årsåldern gravallvarligt ställde mig frågan "är du en flicka eller pojke?", nämnas bör kanske att jag har väldigt kort hår. Jag svarade henne lika allvarligt att jag är en flicka men hade oerhört svårt att hålla mig för skratt när jag hjälpte de andra kunderna.

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar